Savjeti zdravstvene voditeljice

 

 Kako promicati zdrave prehrambene navike


Stručnjaci iz područja dječjeg zdravlja i prehrane naglašavaju da pravilno izbalansirana prehrana, poglavito u periodu ranog razvoja utječe na metaboličko programiranje, pridonosi boljem kognitivnom razvoju te dugoročno ima pozitivan utjecaj na sposobnost učenja, komuniciranja i analitičkog razmišljanja. Prehrana, uz pozitivnu ili negativnu potporu čimbenika iz neposredne okoline sasvim sigurno  određuje zdravlje jedinke i u odrasloj dobi. Kvalitetna prehrana i dobro zdravlje u bliskoj su povezanosti tijekom cijelog života, no ta je povezanost najizraženija u prvim godinama.

ZAJEDNO DO POZITIVNIH PREHRAMBENIH NAVIKA

Naš odnos prema prehrani vlastite djece ili djece koja su nam povjerena na brigu može biti pod utjecajem naših dobrih ili loših iskustava. Način na koji pristupamo prehrani djece, morao bi prevladati naša ''loša'' iskustva. Samo tako možemo biti otvoreni i spremni za promicanje zdravih i pozitivnih prehrambenih navika naše djece.

Postoje mnoge mogućnosti kojima odgajatelji i ostali stručnjaci za rani razvoj mogu poduprijeti ''zdrave'' prehrambene navike djece. Roditelji, kao naši suradnici svojim aktivnim sudjelovanjem u tom procesu također imaju mogućnost ta pozitivna i korisna iskustva poticati i u svojoj obitelji.

ZDRAVI OBROCI I UKLJUČIVANJE DJECE U PRIPREMU OBROKA

Za promicanje pravilnih prehrambenih navika najvažnije je da djetetu ponudite zdrave obroke koji nutritivno i zdravstveno odgovaraju djetetu, te koji imaju izravan i pozivan utjecaj na njegov cjelovit rast i razvoj. Vrtići imaju priliku iskoristiti međusobni utjecaj vršnjaka pa ta činjenica može poduprijeti pravilne prehrambene navike. Naime, vidi li dijete da i ostala djeca iz grupe jedu ''zdravu hranu'', veća je vjerojatnost da će ju i sami htjeti probati.
Dobrom organizacijom obroka sukladnoj dječjoj dobi, te uključivanjem djece u cijeli proces hranjenja, omogućujemo djetetu da se osjeća sigurno, te mu pomažemo da razvija pozitivan stav prema svakom budućem iskustvu blagovanja.
Čak i najmanja djeca uživaju u postavljanju stola (i mogu to izvesti vrlo dobro). Omogućite im to! Uvažavajte njegove želje za uređenjem stola pa i izbor glazbe prilikom blagovanja. Razgovarajte s djetetom u tijeku obroka. Pratite proces hranjenja, uočavajući što djeca konzumiraju i u kojim količinama. I ne zaboravite pohvaliti pravi izbor. 

Ne treba se obeshrabriti ako dijete oklijeva probati novu hranu. Češćim ponavljanjem veća je vjerojatnost da će dijete ipak prihvatiti novu namirnicu. Važno je da se s djecom razgovara o hrani koja mu se nudi i zašto je ona zdrava. Postoji i mogućnost pripreme ''zdrave'' namirnice na drugačiji način (umjesto namaza od slanutka staviti slanutak u varivo ili salatu, umjesto kao prilog leću ili inog. rižu staviti  kao dodatak juhi....) ili jednostavno zamijeniti namirnicu nekom drugom iz iste vrste.Izbirljivost može djelovati frustrirajuće, no ako dijete dobro napreduje, najvjerojatnije je da je sve u redu. Postoje li neka odstupanja u odnosu na zdravlje, svakako treba potražiti mišljenje stručnjaka.
 
Ne prisiljavajte dijete na jelo.
Ponudite mu obroke u pravilnim vremenskim razmacima i vodite brigu o količini ponuđenog obroka. Pohvalite ga kada pojede barem nešto iz ponuđenog obroka. Ne pregovarajte s djetetom na način: ''Ako ne pojedeš povrće, nema čokolade''. Hranu koja je ''zdrava'' nudite zato što je ''zdrava'', bez pogodbi. Pozitivni utjecaji na prehrambene navike mogu biti narušeni i okruženjem u kojem dijete jede.

Ne kvarite obiteljske ručkove gledanjem televizije ili dugim razgovorima na mobitelima, već ih nastojite pretvoriti u male rituale u kojima možete saznati korisne informacije o djetetu, družiti se i uživati.
 
 
 

Ispiši stranicu