Savjeti psihologinje

NAŠA PSIHOLOGICA VAS SAVJETUJE

SNAGA POHVALE I OHRABRENJA U ODGOJU DJECE

 
Jesmo li svjesni koliko iskreno priznanje i pohvala pozitivno utječu na dijete te kakve posljedice se mogu pojaviti kad zanemarimo izreći  pohvalu?     
Svatko od nas žudi za pohvalom, često neprimjetno tražeći komplimente. Zašto to činimo? Svakome od nas je važno da se osjećamo vrijednima u očima drugih. Iskreno odobravanje i pohvala rijetki su, ali okrepljujući. U njima je sadržana ljubav, suosjećanje i začuđujuća snaga. Kao proizvod društva koji ne voli isticanje, počeli smo vjerovati da je grijeh biti siguran u sebe ili samouvjeren. Jerry D. Twentier, javni govornik i savjetnik, u svojoj knjizi "Pozitivna snaga pohvale"  smatra kako je jedna od posljedica toga da propuštamo djeci pružiti utješnu podršku, bez koje se oni osjećaju ranjiva i nesigurna.
Svako dijete ima neku osobinu ili talent koji zaslužuje pohvalu i važno je da to pronađemo u djetetu. Dobro je usredotočiti se na ono što dijete može, a ne na ono što on ne može učiniti. Jasper Juul, obiteljski psihoterapeut govori kako pohvala treba biti osobna, treba izražavati kako se roditelj doista osjeća. Dijete često samo treba da ga roditelj VIDI, da podijeli s nekim radost zbog svog postignuća, da ga uistinu roditelj doživi bez uobičajenog klasičnog mrmljanja: "To je super. /Ti si dobra curica" i sl. Također ne treba pretjerivati s pohvalama za gotovo svaku sitnicu jer dijete može postati ovisno o njima i počne gubiti prirodnu, urođenu motivaciju da nešto čini, već neprestano traži pohvalu za sve što radi, što loše utječe na njegovo samopoštovanje. S druge strane, ohrabrenje pokazuje vjeru u djetetove sposobnosti i omogućuje djetetu da razvije povjerenje u samog sebe i prenese ga na veći broj svojih osobina i različite situacije. Povećanje povjerenja samoga sebe potiču rečenice poput “Uvjeren sam da ćeš to znati riješiti!” Ili “Vjerujem da ćeš uspjeti to odraditi na svoj način!
 
POHVALAMA  i OHRABRENJEM DO SRETNOG DJETETA: Prečesto smo skloni nagraditi rezultat, a zaboravljamo nagraditi trud. Poruke “Djeluješ mi vrlo zaokupljen ovim slagalicama i stvarno se trudiš složiti ih do kraja!” Ili “Napravila si plan i sama osmislila kako ćeš ga provesti!” izražavaju prihvaćanje djetetovih vlastitih odabira i ohrabruju ga se u njegovim postupcima i nastojanjima.Vrednujte svaki napredak i tako ćete postati svjesni kako su svakodnevni manji napori doveli do velikih rezultata.


 
Pripremila: Saša Majdandžić, psih.
 

Ispiši stranicu